Rotationsriktning däck
Däck med mönster är oftast tillverkade för att rulla i en riktning och därför har de sin rotationsriktning markerad med pilar på däcket. Under däckets livslängd ska det ha samma rotationsriktning hela tiden. Däck ska heller inte skiftas från sida till sida, det vill säga från vänster till höger eller tvärt om, du ska bara skifta dem mellan bak och fram.
Hur viktig är rotationsriktning på däck?
Däckets rotationsriktning ska vara tydligt märkt på däckets båda sidor – om däcket har en bestämd rotationsriktning. Det är svårt att missa märkningen, och ser du den inte är det fritt att montera däcken som du själv önskar så länge däcken passar och är av samma storlek.
Rotationsriktningen är mycket viktig. De egenskaper som däcket är skapat med kommer bara till sin rätt om det monteras så att hjulets rullriktning stämmer överens med pilens riktning. Detta kallas för ett rotationsbundet däckmönster. När du monterar däcken i rätt rotationsriktning undviker du att det slits mer och att du därmed får en högre kostnad för dina däck. Det handlar också om din säkerhet. Exempelvis kan mönstret i däcket vara designat så att det dränerar undan vatten i en specifik riktning och därigenom minskar risken för vattenplaning. Mönstret ger ett bra väggrepp när det sitter åt rätt håll. Buller är också en faktor som har att göra med att däckmönstret ska rulla åt ett visst håll.
Vad betyder däckrotation? och är det skillnad mot rotationsriktning?
Det är inte ovanligt att man kopplar ihop begreppen rotationsriktning och däckrotation. Det är inte samma sak. Däckrotation betyder helt enkelt att man roterar däckens position på bilen för att slitbanan på däcket ska bli så jämnt som möjligt för att bidra till en jämn och komfortabel väghållning. Ett bra tips är att rotera dem vid oljebyte, och självklart samtidigt hålla ett öga på rotationsriktningen.
Trackbacks / Pingbacks