Rally däck
Rally är en motorsport som oftast körs på slingriga grusvägar i skogen. Bilarna är motorstarka och hastigheterna är höga. Detta ställer naturligtvis speciella krav på passande däckutrustning.
Extrema lågprofildäck är inte så vanliga. Istället används däck med ganska höga sidor. Däcksidorna är kraftigt konstruerade. Dels för att däcken skall vara stadigare när vägen svänger, och dels för att undvika punkteringar. Det finns många vassa stenar i vägkanterna som kan riva sönder sidorna på däcken.
För att få bättre grepp i det lösa gruset, har däcken ett förhållandevis grovt mönster. Ofta är mönstret inte symmetriskt över hela däckens bredd. Vid montage på fälg, är det därför viktigt att däckets insida, respektive däckets utsida, blir vända åt rätt håll, så det blir hjul till bilens båda sidor. I bland kan även mönstret vara rotationsbestämt, alltså ha en specifik rotationsriktning.
Med speciella skärverktyg kan tävlingsteamen även förändra mönstrens utformning. För att passa speciella körförhållande, exempelvis väldigt löst underlag, eller för att passa förarnas egna preferenser.
Vid tävlingar som körs på asfalterade vägar, används däck av passande typ.
Är det torra förhållande, används däck som nästan helt saknar mönster. Om det regnar, byts till däck med vattendränerande egenskaper.
Rally däck tillverkas i olika dimensioner
Däcken finns i olika dimensioner, för att passa olika bilar. Men varje däckdimension tillverkas dessutom i två – tre – fyra olika gummiblandningar. Hard, medium eller soft, är vanlig gradering. I bland även supersoft. Detta för att tävlingsteamen skall kunna ha passande däck till hands, till flera olika körförhållande. Exempelvis för att passa olika temperaturer.
Ett däck med mjuk gummiblandning har bra grepp, men slits fort och har högre rullmotstånd än ett hårt däck.
Vinterdäcken som används till rally, skiljer sig mest från vanliga bildäck. De är förhållandevis smala, har ett mycket grovt mönster, och är försedda med väldigt många ståldubbar. Dubbarna sticker dessutom ut mycket längre ur gummit, jämfört med hur dubbar är monterade på vanliga bildäck.
Vilka är de bästa rally däcken?
Yokohama Advan A053!