Punkteringsfria däck
Majoriteten av alla bilägare har någon gång varit med om en punktering. En punktering kommer oftast mycket olägligt och när man befinner sig mitt på vägen eller när man har bråttom iväg. Med punkteringsfria däck slipper du oroa dig för att bli fast mitt ute i ingenstans och du slipper också trassel med dyr assistans.
Vad menas med punkteringsfria däck?
Kort och gott kan man säga att punkteringsfria däck är däck som är specifikt framtagna för att ge dig full kontroll och säkerhet i trafiken. Begreppet är en aning missvisande, eftersom däcken visst kan bli punkterade om det vill sig illa. Skillnaden är dock att punkteringsfria däck låter dig fortsätta köra 50-80 km innan du behöver stanna och åtgärda problemet. Det gör det möjligt för dig att ta dig till en mack eller stanna på ett mer lägligt ställe.
För att skapa punkteringsfria däck har man lagt fokus på deras konstruktion. Konstruktionen är betydligt mer stabil och robust, då man använder sig av sidoväggar som är förstärkta. Tack vare denna förstärkning får däcken en förbättrad styvhet, något som i sin tur ger dem den kraft de behöver för att kunna fortsätta rulla, även när de är tömda på luft.
Hur vet man om däcken är punkteringsfria?
För novisen, eller för den med ett otränat öga, kan det vara svårt att se skillnad på vanliga däck och punkteringsfria däck. Oftast ser de till synes precis likadana ut, men skillnaden hittar du i vikten såväl som i markeringen. Ett punkteringsfritt däck kallas även för Runflat däck och därför bör du hålla utkik efter symboler som RSC, vilket beskriver Run Flat system component. Ett punkteringsfritt däck väger vanligtvis också mer än ett vanligt.
Vikten är något som är svårt att avgöra om du vill beställa däck från internet och därför rekommenderar vi att du i första hand tittar på symbolen. Här kan du även ta hjälp av support för att hitta till sektionen för punkteringsfria däck. Det finns flera olika tillverkare som satsat på just denna typ av däckkonstruktion. Några av de mest populära är Nokian, Goodyear, Yokohama, Michelin, Dunlop och Continental.
Observera att RSC inte är den enda markering som kan beskriva ett punkteringsfritt däck. Tittar man t.ex. på Continental använder de sig av markeringen SSR och CSR, medan Nokian kör på RFT och RF och Yokohama på RF och ZPS.
Kan man laga punktering på bildäck?
Som tidigare nämnt är du inte helt skyddad från punktering även om du använder dig av Runflat däck. Sanningen är att du faktiskt löper samma risk att råka ut för punktering som vem som helst, men skillnaden är att du kan fortsätta köra på däcket. Då ett punkteringsfritt däck är slanglöst är det fullt möjligt att laga det, om än tillfälligt. Här kan du använda dig av däck utfyllnadsmassa som går att köpa på vanliga bensinstationer. Dessa kallas för tubeless-lagning och kostar inte mycket i inköp. Observera att detta bara är en tillfällig lösning och att du bör ta bilen till en verkstad så snart som möjligt.
Är punkteringfria däck bättre än vanliga däck?
Det beror på vad du föredrar! Punkteringsfria däck är bra om man inte vill behöva stanna på vägen om man fått punktering.
Vad är det för skillnad på punkteringsfria däck och vanliga däck?
Skillnaden är att punkteringsfria däck tillåter dig att köra 50-80 km trots att däckets lufttryck minskar. Vanliga däck ska man ej köra vidare med om däckets lufttrycket minskar avsevärt.
Finns det punkteringsfria sommardäck?
Ja det finns även som sommardäck! till exempel Bridgestone Driveguard, Continental ContiSportContact 3, Firestone Firehawk SZ90 för att nämna några!
Varför har tillverkare olika märkningar för punkteringsfria däck?
Det beror helt enkelt på att de använder olika tekniker som de själva tagit fram och därför har märkningarna olika namn. Till exempel märker Hankook sina run falt däck med HRS och Michelin märker sina run flat däck med ZP.
Hur långt kan man köra med punkteringsfria däck?
Man kan i regel köra mellan 50-80 km.
Hur tillverkar man punkteringsfria däck?
Punkteringsfria däck är mycket robusta! De är tillverkade med förstärkta sidoväggar vilket ger däcken mer styvhet som leder till att däcken klarar sig en viss sträcka utan luft.
bör man ha reservhjul även om man har punkteringsfria däck?
Man kan skippa reservhjulet om man har punkteringsfria däck! Run flat däck funkar nämligen som ett reservhjul och låter dig köra ungefär 50-80 km även om däcket förlorar tryck. Dock bör man ta sig till närmsta verkstad för att få det utbytt.
kan man ett punkteringsfritt däck som reservhjul?
Nja inte riktigt. Ett punkteringsfritt däck fungerar redan som ett reservhjul då den tillåter dig att köra vidare en viss sträcka trots att du har ett lägre lufttryck.
Vad menas med punkteringsfria däck?
Det är en specialkonstruktion som gör att det möjligt att köra med däcken även utan lufttryck. Det kan ha olika benämningar, till exempel RSC, RFT, FRT, SSR, CSR, RF. Allt beroende på tillverkaren!
Hur kan punkteringsfria däck explodera?
Det kan finnas många orsaker till att däck exploderar, dock exploderar de aldrig av sig själv! Till exempel kan det bero på ett felaktigt lufttryck, tillverkningsfel, att däcket överhettas samt skräp och dåliga vägar
när ska man använda punkteringsfria däck?
Du kan alltid använda punkteringsfria däck! Detta är bekväma däck att använda då man inte måste stanna akut för att reparera däcket eller vänta på bärgare om punktering skulle uppstå. Dock tillåter dessa däck dig att köra cirka 50-80 km med punktering. Då bör man ta sig till närmsta verkstad för att få däcket utbytt.
vad kostar det att laga punkteringsfria däck?
Har man kört med ett punkteringsfritt däck utan luft rekommenderar vi att däcket byts ut så fort som möjligt, även om körsträckan är kort. Om en spik har punkterat däcket och det fortfarande finns luft i däcket så kan det lagas på samma sätt som vanliga däck utan innerslang. Om det punkterats på annat vis är det inte möjligt att reparera däcket.
är punkteringsfria däck slanglösa?
Ja detta stämmer mycket väl!
hur fungerar punkteringsfria däck?
Man konstruerar punkteringsfria däck (RFT – run flat tyre) med förstärkta sidoväggar. Detta ger däcket ökad styvhet vilket gör att däcken kan klara sig utan luft. Dock är de inte helt punkteringsfria, de tillåter dig bara att köra cirka 50-80 km till närmaste däckverkstad där du kan byta däck!
punkteringsfritt däck väger vanligtvis också mer än ett vanligt. hur mycket skiljer de sig åt i vikten?
Det stämmer bra att punkteringsfria däck väger mer! Detta beror på att de är uppbygga på ett annat sätt än ett vanligt däck. I normalfallet väger ett punkteringsfritt däck cirka 1.5 kg mer.